Goddag på nettet! Her er covernoterne til cd'en Gerupvej 23


Velkommen til Gerupvej 23

Der er tre ting der interesserer mig musikalsk. Finurligheder, variationer over finurligheder og tilbagevenden fra variationer over finurligheder.

På Gerupvej 23 optræder jeg, mine alter-ego'er, det jeg gerne vil være og det jeg må acceptere. Her er instrumentalmusik, finurlige tekster, abrupte rytmiske mønstre og min store svaghed: dansktopmusik.

Jeg har ikke kunnet bære tanken om at få forlag eller et pladeselskab indover, og jeg sender de venligste tanker til Tim Berners-Lee og teamet bag Propellerhead Software i Stockholm. Uden jer havde jeg stadig stået med en Fender-guitar i hånden og leget Jimi Hendrix. Nu er jeg en moden mand med egen hjemmeside og eget pladeselskab, så man skulle da være et skarn, hvis man ikke engang imellem forkælede sine egne små kartofler. Det rimer på Mark Knopfler, så hvad venter vi på?

Musikken kan købes på cd, downloades eller streames. Du bestiller cd'en ved at skrive til soevnig@rubberduckproductions.dk

Mange hilsner Martin Gerup

Vintertid
musik: Martin Gerup

Min plade starter med to numre fra nodehæftet Gerupvej 31. Vi plejer at spørge retorisk: hvor vil melodien gerne hen? Jeg har prøvet med to akkorder at komponere en melodi efter det omvendte princip. Hvor vil melodien ikke hen? Jeg laver jazz-rytmen med munden, men lader den starte på 2-slaget, så den samtidig lyder som reggae. Udover mig og mit el-piano høres Halfdan E på bas og Finn Poulsen på mundharpe. Det lyder sådan her.

Blues for udrydningstruede dyr
musik: Martin Gerup

En tritonusblues holdt helt i blåt med en rockerbasfigur der i virkeligheden er skabsboogie. Figuren vipper mellem rhumba og shuffle. Mens det store latinamerikanske arsenal af håndvåben (nummeret er tilegnet guiro'en, det dejlige franskbrød!) stædigt holder fast i de lige 16-dele, hiver basostinatet hele tiden vejret efter mere 3-deling. Se, det er vi mange der synes er rigtig sjovt. Melodien gør sig lækker med relativt store intervaller og ganske ofte det der ligger lige midt imellem to ens toner, nemlig den såkaldte tritonus. Tænker du, hvordan i himlen lyder så meget vrøvl, så prøv at lytte her. Hvis du vil høre resten, så kan du enten købe hele cd'en ved at skrive til soevnig@rubberduckproductions.dk, eller streame den. Er du allerede igang med at streame eller høre cd'en, så er det mig på klaverintroen, mens Jens Nørremølle overtager en del af de sort-hvide tangenter i orkesterdelen.

Tænke tango
musik: Martin Gerup

1. volte og 2. volte er forskellige harmonisk. Deraf navnet tænke. Nummeret er en tango i 7/8 og temaerne bliver spillet på mundharpe og blokfløjte.  Saw-synth intro og 1. volte. Det er Finn Poulsen og mig der puster til ilden. B-stykket snyder med sin finere franske madlavning. Det kan du høre i den fulde udgave, eller ved at købe cd'en. Melodien er stort se bygget op over et arabisk tone-materiale.

Hvad rimer på Paul McCartney?
musik og tekst: Martin Gerup/Naser Khader

En specialitet i det Gerup'ske køkken er hakket takt med løgsovs. Jeg kokkererer med både 8+7 (=15), 14 (=7+7), 18 og 31 i Hvad rimer på Poul McCartney? De fleste vil nok bare høre det som noget fornøjeligt rytmisk halløj, men blandt musikere vil man bemærke at der bliver spist af den metriske pølse. Vi er efterhånden en del musikere rundt om i verden, der spiller med hakkede takter. Så jeg tillader mig at udgive mine egne selskabslege med det rytmiske sølvtøj - i al respekt synes jeg selv det swinger ganske godt!. Egentlig ville jeg lave et dansk/arabisk cover-nummer med nogle samples fra Pakistan, som den herboende afghanske sanger Rahmani havde skaffet mig. Naser Khader oversatte teksten for mig "we all know, that people are the same, whereever you go" - og jeg optog ham på min mini-disk. Da jeg kom hjem og hørte mine optagelser dukkede der en melodi op midt i den arabiske oplæsning, som passede på en prik til det jeg var igang med. Kirkeklokkerne er fra Roskilde, tempel-klokkerne fra Kina. Jeg simultansynger på Naser Khaders original og resten er dansk/pakistansk gryderet foran skærmen.

Din kransekage smuldrer
og din pensionsopsparing er af pap
Hvad rimer på Paul McCartney?
Dit hus er styrtet i havet
og kaos venter på en lejlighed
Hvad rimer på Poul McCartney?
Jeg tror jeg må vælge

Omkvæd

Mit modersmål er flamret
og klumret ind i sovseskål
Jeg kryber ind i slamfuldhed
Hvad rimer på Paul McCartney?
En tur i Tivoli måske

Omkvæd derudaf

Et moderne menneske, ja
musik og tekst: Martin Gerup

En bossa i 15 1/2 om de bløde værdier; de mange herlige muligheder for at forbedre både humør og krop og fordelen ved et omstillingsparat sjæleliv når adskillelse alligevel truer. Anders Gerup har styret el-piano klodserne sikkert forbi de mange huller i vejen. Halfdan E spiller percussion og Marie Dahlstrøm hjælper mig med at duppe mellemstykkerne. 1. vers + omkvæd.


Jeg er et moderne menneske
Jeg kan blive repareret
Min krop er til diskussion
og min terapeut har skrevet en recept
for min sjæl er berettiget til et gangstativ - uh la-lala-lah

Et moderne menneske, ja

Jeg er godt på vej som menneske
med benzodiasepiner
og mit lem kan laves om
fyldes op med skumfiduser
og lykken kan jeg tage i pilleform
i en kø på vej til København

Et moderne menneske, ja

Hver nat som en kat
laster der haster når verden sover
forladt som et bordtennisbat
ligget ude natten over

Du er et moderne menneske
midt i dit eget liv
Du er godt gammeldags
og du siger du godt vil være alene lidt
og jeg skal nok prøve at klare mig
uden dig

Et moderne menneske, ja

Kærlighedens ABC
musik og tekst: Martin Gerup

Dansktop har altid haft en plads i mit hjerte. Siden jeg som dreng optog den med håndholdt mikrofon foran radioen. Det er naturligvis et had-kærlighedsforhold, men i et overskueligt antal numres varighed med overvægt på det sidste. Mit alter-ego, Blotter Johnny har ofte brudt isen ved festlige lejligheder med denne sang. Gitte Naur og Helle Henning er smilende kor. Bent Malinovski spiller pedal-steel, Anders Roland spiller mandolin og resten er en korma af indiske og pakistanske samples. Lad mig stave det for dig :-).

Jeg er vild med dig
og jeg ved du godt kan lide mig
Der er nogen der siger at du kigger efter mig
Jeg har kig på dig
og det kan jeg godt sige dig, å-å-åh
at jeg venter på dig
og så bliver livet en leg

Vi skal synge sange som går i mol og i dur
vi skal cykle ture ud i den skønne natur
Jeg vil vente på dig til jeg engang dør, å-å-åh
og du ved vi skal samme vej
så lad nu være at sige nej

K, Æ, R, L, I, G, H, E, D, kan du sige til det
spyt du bare ud, jeg ved at det er det
og hvis du ikke tror mig, skal jeg stave det for dig

K står for kys og for klem
Æ for ærlighed
R respekt
L er en leg
og I hvor er det skønt
G for glade dage
H, E, D, han elsker dig

Jeg har bestilt kirken og præsten
og et videoapparat
købt et hus med have
og også noget indbo der er smart
Jeg står her med blomster
og beder dig om at gifte dig med mig
og du ved vi skal samme vej
så lad nu være at sige nej

K står for kys og for klem
Æ for ærlighed
R respekt
L er en leg
og I hvor er det skønt
G for glade dage
H, E, D, han elsker dig

Gift med Peter Pan
musik og tekst: Martin Gerup/Jens Rugsted/Dorte Schou

Jeg har giftet mig ind i en familie med et dejligt sommerhus i Rørvig lige ud til vandet. Huset bliver ofte brugt til musik og en dag jeg sad og bryggede på teksten om den charmerende selvoptagede kunstner-ægtemands selvbillede, faldt mine øjne på Odsherred Posten. Her var der en artikel om Jens Rugsted, og det viste sig at han boede lige i nærheden. Vi mødtes og udvekslede filer som musikere jo gør, og da vi var færdige med det, stod vi med det her nummer i hånden. På den måde gik en af mine gamle drømme i opfyldelse; at lave musik med Jens. Her kan du høre starten med fløjte, svensk fiol og Peter Pans tema. Resten får man ved at købe cd'en eller streame.

Jeg vil aldrig være voksen og blive lykkelig
jeg vil dele dagen med dig som blomsten til en bi
Vi to har fundet vejen hvor vejen deler sig
Vi er den kokossuppe man får på Sala Thai

Du er nu gift med Peter Pan

Vi kører stadig bilen ind på en stille vej
Vi lægger os i græsset, der elsker jeg med dig
Vi tænker kun i starten om nogen kigger på
En gråspurv på et gærde
der tænker hun skal få, åhh

Du er nu gift med Peter Pan

mellemstykke

Du er nu gift med Peter Pan

Jeg lærte dig at flyve
Du lærte mig at gå
og meget af det vi siger idag
kan man stole på
Vi springer ind i filmen
du er efter mig
uden helt at vide
om det er alvor eller leg

Du er nu gift med Peter Pan

udstykke

F.eks.
musik og tekst: Martin Gerup

Jeg synes ligesom de fleste at det er nemmest at svare "godt", når folk spørger mig hvordan jeg har det. Men så komplekst det nu engang er at være vågnet op til endnu en dag, kunne man jo ligeså godt sige det som det er, at man ikke rigtig ved det. Jeg holder meget at det lille f.eks., og har skrevet en del sange med den titel. Det her er en af dem.



F.eks. går i 6 1/2, og er en hyldest til området omkring slutningen af 60'erne og starten af 70'erne med synthesizer-solo og el-spade solo. To kor til hver. Sådan. Vokalindspilningerne foregår i starten under en dyne og fortsætter på en laptop ude i haven og ender der hvor det plejer: Foran den stationære i stuen. Jeg spiller selv de to soloer og Halfdan E står og slår på tromme undervejs. Det er min datter Vera der dupper nummeret undervejs.

F.eks. har jeg det rigtig godt med
Mine skolekammerater fra gamle dage
som jeg har gjort alt det forbudte med
De er nu ansat på told & skat

F.eks. har jeg det rigtig godt med
at kunne sidde i min have og lave plader
og 1000 kontant tilfredse telekunder
skal dele liv med mig inat

to kor synth-solo

F.eks. har jeg det rigtig godt med
at jeg ikke skal bevise noget bestemt
Jeg har et netværk der virker på et splitsekund
og en empatisk terapeut, f.eks.

to kor el-spade

F.eks. har jeg det
F.eks.
F.eks. har jeg det... ja

Roskilde din billige indkøbsmaskine
musik og tekst: Martin Gerup

I Roskilde står vi nu i den heldige situation at vi har fået opført 4 nye storcentre indenfor de sidste 10 år. Nogenlunde samtidig med at ejerne af Hotel Prindsen ville have deres lokaler i midtbyen tilbage og dermed lukkede for Kulturhuset, blev tanken om at kombinere erhvervsliv, kultur og kunst født. Det er morsomt at se voksne mennesker fjumre rundt med at kombinere koncerter og leverpostej. Jeg har det ialtfald morsomt med det. Samtidig er det min fødeby. Her har min tip-oldefar været sognefoged og min tip-oldemor samlet ind til fattigvæsenet. I kender Domkirken, Vikingeskibene og festivalen. Jeg kender Nina og Halfdan, Smukke Kaj, Torben Lydløs og et godt sted man kan få Kalamata-oliven. Sangen er inspireret af den evige vals (nummeret går i 3/4 takt) der danses her i byen mellem ide og beslutning. Jeg har været så heldig at få lov at synge sammen med Bjarke Helmø fra det nu opløste band "Sidste Ambulance" og udover kærligheds-erklæringen til de righoldige muligheder for at købe ind og se på ting i byen, har jeg indlagt et par "slammer-rap" stykker med pistolerne løst i skæftet. Jeg er bekymret for de mange bange unge mennesker (de unge kan også være bange!!!) og de selvsikre velbeslåede ældre - og hvordan det hele skal ende, som man nok kan høre. Finn Poulsen spiller mundharpe og el-spade. Introen er resamplet i Roskilde Domkirke (fint skal det være!) og et af Halfdan E's mange stueorgler klatter slutningen på plads. Her lidt af den stemning der opstår, når man er ude med riven efter en by man holder meget af.

Roskilde din billige indkøbsmaskine
du har råd til at gå
ad højere bjerge
la-lalah, la-lalala-lah

Roskilde din billige indkøbsmaskine
du har købt mig engang
min tidlige nerve
la-lalah, la-lalala-lah

instrumental

Roskilde, de unge mennesker går
og ser bange ud i ansigtet
og humøret er ikke blevet bedre
af at lægge et nyt indkøbscenter
på Københavnsvej, nej

Roskilde din billige indkøbsmaskine
du har råd til at gå
ad højere bjerge
la-lalah, la-lalala-lah

Roskilde, når manglende penge
udgør dagsordenen i byen
og måden at ændre det på
er at betale noget mere
og ingen tror det kan lade sig gøre
så står du helt stille

Vi har et supermarked
man kan trisse rundt i om formiddagen
et industrikvarter med fred for verdens larm
Vi snakker indkøbsmuligheder
selv når der er festival i byen

Du kan kende os på skiltet:
Støvets by - nu også med rockmuseum

Roskilde din billige indkøbsmaskine
du har råd til at gå
ad højere bjerge
la-lalah, la-lalala-lah

Roskilde du er som et flækket konkylie
man kan høre din sang
langt inde i sjælen
la-lalah, la-lalala-lah (vikinge-mol)

Kun 15 år og alt kan ske påny
musik og tekst: Martin Gerup

Den værste tid jeg har oplevet, var da jeg var ung, og jeg siger tit til de de unge mennesker: bare glæd jer til I bliver ældre. Det er meget nemmere at klare livets udfordringer, når man har prøvet det nogle gange. Jeg har lavet "Kun 15 år og alt kan ske påny" som en hyldest til ungdommen og dem der klarer den. En dag på vej mod Nordsjælland hørte jeg Vikingerne for første gang i mit liv. Tårerne løb varmt og vidunderligt ned ad kinderne mens jeg kørte igennem Lynge, og jeg måtte straks ind i den lokale Brugs og købe "Små Nära Ting". Her er steelguitar og countryfeeling. Her er vers og omkvæd og C-stk på de rette pladser, korrekt dansetempo og en halv tone op tilsidst. Lige som det skal være - og så lidt 7 1/2 ind imellem, hvor det nu passer sig. Min bror Johan spiller el-spade, Halfdan E spiller bas. Bent Malinowski pedal-steel, Anders Roland guitar og resten er lavet hjemme i det gamle digitale snedkerværksted. Her er de to første vers. Omkvædet og resten af historien kan ses her, hvor jeg optræder på Top Charlie sammen med et sufflør-band der bl.a. består af min bror Johan, Stuart Goodstein bag tangenterne og Olivia Axelsen på backingvokal.



Så er det lørdag aften familien er i seng
Jeg tror jeg ringer til en ven
Vi skal ud og male byen med fartstriber på
og mærke at vi stadigvæk er mænd

Men midt i al tumulten af folk på nattesjov
der ønsker vi os hjem til tv-apparatet
Vi er måske blevet lidt for gamle til al den hurlumhej
men skidt med det, vi lader de unge more sig

Ligesom dengang du selv var 15 år
det vel nogenlunde det samme
kun musikken er lidt ny
Ligesom dengang du var ung
kun 15 år og alt kan ske påny

Vi sidder her ved baren og taler om os selv
om vores job og vores børn
Vi kommer rundt om lidt af hvert vi mindes gamle dage
og husker hvordan vi selv kunne slå til søren

De unge mennesker har det sjovt og slår sig løs
De klæder sig på i muntert tøj
Nogen har fået lidt for meget og græder ud i hjørnet
og rummet er fyldt op med røg medsamt med støj

Ligesom dengang du selv var 15 år
det vel nogenlunde det samme
kun musikken er lidt ny
Ligesom dengang du var ung
kun 15 år og alt kan ske påny

Jeg er glad for jeg ikke er 15 år
Det er den samme gamle verden
fyldt med ting man ikke forstår
Det er somom det var igår
Jeg er glad for det ikke er

Ligesom dengang du selv var 15 år
det vel nogenlunde det samme
kun musikken er lidt ny
Ligesom dengang du var ung
kun 15 år og alt kan ske påny

kun 15 år og alt kan ske påny

Kvinde Min
musik og tekst: Gasolin, Tommy Bogs, Mogens Mogensen

Mit eneste covernummer på Gerupvej 23. Tyrkisk fjernsyn har ud på de sene nattetimer tradition for at invitere musikere og sangere i studiet for at snakke og spille. Her har jeg lagt mærke til at instrumenterne spiller små melodier mellem sanglinierne. Det har jeg overført til Danmarks mest populære kærlighedssang. Engang imellem bliver jeg ringet op og bedt om at samle et hold af danske og udenlandske musikere til at spille covernumre i ny indpakning. Ingen numre er for fine når vi rører dem ud i skæve taktarter og arabiske skalaer, men det er altid spændende at se hvilke numre der kan holde til det. Kvinde Min er sådan en væltekop. Uanset hvad man gør ved den, så rejser den sig op igen. Sunget somom det var "The Girl from Ipanema" med Gasem P på oud og tablas som det bærende rytmiske fundament er det stadig ikke lykkedes at få den ned med nakken. Kvinde Min går i 7. Ikke nogle halve (de herboende udenlandske musikere skal også kunne være med!) Nummeret kan høres på cd'en og stream.

Musik til afspilning på musikanlæg i biler der er i fart
musik: Martin Gerup

Det her er bilmusik. Jeg har blandet stemningen fra en folkemusikfestival i Sverige med Finn Poulsens el-spade lagt på en bund af den mest benyttede akkordrundgang i verden I-VI-II-V. Disse fire akkorder bliver brugt til både julemusik og bilmusik. Men modsat julemusikkens insisterende brug af glade udmeldinger om kærlihged og sne, er bilmusik kendetegnet ved at kunne tåle at blive afbrudt af både telefonopkald og trafikmeldinger. Violinglissader og bjælder er afløst af hurtige bløde rytmer, Fender Rhodes, analoge synthlyde og guitarsolo. Guitarsolo er meget vigtigt. Nummeret tæller 7 1/2 og skal ikke spilles på musikanlægget derhjemme. Det er under ingen omstændigheder beregnet til dans eller sang. Det er bare om at få stukket nøglerne i og komme afsted. Musik til afspilning på musikanlæg i biler der er i fart er velegnet til øde skovstrækninger i Sverige, men jeg tilegner det E45 i Nordjylland, fordi E45 er et sted hvor det stadig er muligt at udleve sin drøm om frihed bag rattet. Her kan man tælle til 7 1/2. Så kan du lære det :-) Hvis man støder på rytmen til en koncert, kan man øve sig i at holde takten med foden her

Møfler olden op
musikalsk fantasi: Martin Gerup

Jeg har nu gjort mit til at ordet møfle ikke forsvinder ud af det danske sprog. Jeg har altid været glad for Chabrol-film. Jeg forestiller mig en filmslutning med panorering ind over noget mosekonebryg over en sø med rødorange himmel i baggrunden. Quiz! Kan du kende melodien?.

Personale

Anders Gerup
Anders Roland
Bent Malinowski
Bjarke Helmø
Finn Poulsen
Gasem P
Gitte Naur
Halfdan E
Helle Henning
Jens Nørremølle
Jens Rugsted
Johan Gerup
Marie Dahlstrøm
Naser Khader
Vera Gerup Schou